Interviu Anca Negescu- fondator Artfooly, The Slice of Art Gallery

Anca Negescu (stanga) si Mihaela Noroc (dreapta) - Atlasul Frumusetii
Mai 07
2015

Presărate printre evenimente, vom avea o serie de articole dedicate, în exclusivitate, unor interviuri cu fondatorii câtorva dintre cele mai promițătoare galerii de artă bucureștene.

Fie că este condusă de artiști sau profesioniști veniți din alte domenii, fiecare galerie de artă este un spațiu aparte, cu o poveste unică ei. În articolul de astăzi descoperim o parte din povestea Artfooly, The Slice of Art Gallery, care își are sediul în incinta Palatului Știrbei.

Am selectat Artfooly întrucât a reușit să se impună rapid, prin calitatea promovării, cu toate că este o galerie deschisă recent, în octombrie 2014. Fără îndoială, succesul galeriei nu se poate datora decât muncii și viziunii omului din spatele proiectului.

Artfooly este înființată și condusă de către Anca Negescu, care și-a propus să promoveze artă contemporană românească la cel mai înalt standard. Anca ne-a răspuns, cu răbdarea și profesionalismul caracteristic, la câteva întrebări:

G.P.: Stiu că arta nu este prima ta profesie. Cum ai ajuns să îți deschizi propria galerie?

A.N.: Este adevărat. Eu provin din mediul de business. Conduceam o firmă de câțiva ani, aveam numeroase satisfacții profesionale și financiare, dar simțeam din ce în ce mai acut că locul meu nu mai era acolo. Nu mai aveam nicio bucurie sufletească. Într-un weekend am mers la un curs de managementul artei, pentru a ieși din rutină. Atunci mi-am dat seama de potențialul imens pe care îl are România ca piață de artă emergentă și de nevoia de implicare în domeniu a unor oameni tineri și entuziaști. Am făcut apoi cursuri de istoria artei și managementul artei la București și la Sotheby’s Institute of Art din Londra, am început să cunosc artiști iar, când m-am simțit pregătită, am deschis Artfooly, The Slice of Art Gallery.

G.P.: Ai putea da un sfat celor care migrează, la un moment dat, către alte domenii, în sau fără legatură cu profesia inițială?

A.N.: Nu știu dacă sunt în măsură să dau sfaturi. Pot împărtăși din gândurile mele. Cred că e important pentru oameni să îndrăznească să își asculte intuiția și să creadă cu adevărat în ceea ce își doresc să facă. Apoi să treacă la fapte.
Munca, perseverența și încrederea în sine duc la rezultate spectaculoase. Și indiferent de domeniu, cred că e important să fii corect și blând.

G.P.: În era digitală, când lucrurile se întâmplă mai mult online, mai este necesar un spațiu fizic pentru galerii?

A.N.: Eu cred ca da. Pentru a cunoaște cu adevărat o operă de artă este esențial să o vezi în realitate. Online-ul este necesar, nu poți avea success dacă nu ești prezent și online.
Însă nicio fotografie, oricât de reușită, nu va putea să redea corect și complet realitatea. În plus, atmosfera din sălile de expunere, amprenta personală a fiecărei galerii și, mai ales, interacțiunea umană care are loc în acest spațiu fizic nu poate fi înlocuită de experiența virtuală.
Cred că indiferent de domeniu, este esențial pentru sănătatea noastră fizică și psihică să existăm în primul rând în spațiul fizic și să limităm, pe cât posibil, virtualul, care dezumanizează în mod îngrijorător.

G.P.: În piața de artă coexistă două categorii de galerii: cele care, practic, doar închiriază un spațiu pentru expoziții și cele care promovează activ artiștii, investind timp, efort și bani, în acest sens. Din experiența ta, publicul este conștient de diferențe?

A.N.: Mă bucur că ai adus în discuție această diferență importantă. Artfooly se încadrează în al doilea gen de galerie, selectând cu mare atenție artiștii din portofoliu, promovându-i activ, investind multe resurse în acest sens.
Din câte observ, cu foarte puține excepții, publicul nu este conștient de diferențe, necunoscând munca pe care o presupune o astfel de galerie de artă. De aceea e important ca publicul să fie cât mai bine informat, pentru a înțelege cât mai clar despre ce este vorba și pentru a putea discerne în deplină cunoștință de cauză.

G.P.: O galerie pare să aibă misiunea dificilă de a selecta artă de calitate dar care să atragă vizual și publicul mai neavizat. Între cele două criterii, care ar trebui să prevaleze?

A.N.: Cred că arta de calitate atrage atât publicul avizat cât și publicul neavizat. Aprecierea publicului a fost și va rămâne întotdeauna subiectivă în ceea ce privește arta, indiferent de genul ei, prin urmare, e important pentru galerii să mențină nivelul cât mai ridicat. A face rabat de la calitate, în orice domeniu de activitate, este un compromis periculos care nu poate aduce nimic bun.

G.P.: Ce prezintă expoziția actuală a galeriei și care sunt motivele pentru care ai selectat-o?

A.N.: Expoziția actuală de la Artfooly, “Atlasul Frumuseții”, este premiera mondială a unui proiect fotografic românesc unic în lume, aparținând artistei Mihaela Noroc.
Urmăream proiectul Mihaelei pe Facebook de mult timp, fără a o cunoaște personal. Îmi plăcea enorm ceea ce face și îmi doream să organizez o expoziție cu lucrările ei, neștiind când anume avea să se întoarcă din călătoria în jurul lumii pe care o presupune proiectul său.
Într-o zi, a venit la galerie și după, ce am avut o discuție extrem de prietenoasă de aproape o oră, am aflat cine este. I-am spus că îi urmăresc proiectul, că îmi place foarte mult, apoi i-am propus să facem expoziția, iar ea a acceptat.
În acea discuție, povestind despre etapele care urmează, despre planuri și întrebări referitoare la viitor, am simțit pur și simplu că totul este bine. Credeam 100% în acest proiect. Mihaela zâmbea cu optimism și totuși cu un semn de întrebare în privire. Atunci i-am spus: “Stai liniștită. Totul va fi bine. Sunt sigură de asta. Expoziția va fi un succes. Campania de crowd fundraising va decurge peste așteptări, iar proiectul tău va deveni de notorietate mondială. E doar o chestiune de timp.”
La două săptămâni după această conversație, “Atlasul Frumuseții” a devenit cel mai mediatizat proiect artistic românesc din lume. Restul, e istorie.
Mihaela Noroc este unul dintre cele mai frumoase exemple despre cum visul tău se transformă într-o realitate uluitoare, atunci când crezi în el, muncești pentru el și îl duci mai departe, oricâte uși ți se trântesc în nas și oricât de greu ți-ar fi.

G.P.: Ce calități comune au artiștii promovați de galerie?

A.N.: Deși lucrează în tehnici și stiluri diferite, cred că numitorul comun este faptul că arta lor are substanță, are subiect și profunzime. Nu este doar o formă fără fond.

G.P.: Ne poți spune câteva detalii despre expozițiile viitoare în galerie? La ce ar trebui să se aștepte publicul?

A.N.: Acum vă spun doar că se vor succeda expoziții interesante, atât ale unor artiști cu nume cunoscute, cât și ale unor tineri foarte talentați mai puțin cunoscuți, pe care intenționez să îi promovez și pe care cred că publicul îi va îndrăgi. Restul detaliilor vor veni la timpul lor.

Cu sigurantă, rămân încă multe lucruri de spus dar vă invit mai bine să deschideți pe cont propriu ușile galeriei și să o cunoașteți pe Anca Negescu.

Expoziția “Atlasul Frumuseții”, vizitată deja de sute de oameni, rămâne deschisă până pe 16 mai, de marți până sâmbătă, ora 14:30-19:30. Duminică și luni, galeria este închisă.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *