Și totuși care este dieta ideală?

mens sana in corpore sano
Dec 01
2013

Uneori obișnuiesc să glumesc spunând că nutriția este domeniul în care s-a demonstrat absolut totul și contrariul. Gluma mea nu-i chiar până la capăt o glumă deoarece conține și o doză destul de mare de adevăr.

Doza de adevăr este că s-au scris cărți, s-au făcut cercetări și studii a căror concluzie este că dieta optimă se bazează pe vegetale (veganism) și chiar pe vegetale crude/ preparate la temperaturi scăzute (raw-veganism), la polul opus sunt cărți întregi și chiar teorii care subliniază proteina de origine animală ca fiind baza dietei (ex. Dukan), iar în cel de-al treilea capăt al triunghiului sunt teoriile care vorbesc despre importanța aportului de grăsimi, în care se încadrează Atkins și dietele ketogenice și într-o variantă mai moderată dietele tradiționale.

Doza de neadevăr este că nu toate aceste cărți, cercetări și studii sunt făcute la fel de riguros și n-ar trebui să aibă aceeași credibilitate. Totuși distincția între sursele de încredere și care oferă informație nutrițională valoroasă pertinentă nu e ușor de făcut de marea majoritate a persoanelor, pentru că necesită un ochi format prin foarte mult exercițiu. Nici nu intrăm în partea de discuție în care chiar și persoanele bine cultivate și experimentate în acest domeniu au de multe ori păreri diferite și nu de puține ori, chiar opuse.

ȘI TOTUȘI CARE ESTE DIETA IDEALĂ?

În plus, în decizia – care e dieta ideală – ar trebui să luați în considerare o suită de factori personali, pentru că dacă dintre toate principiile nutriționale ar trebui să numesc unul care n-a fost contaminat de interesele de marketing ale industriei, acela este că dieta ideală este cu siguranță una personalizată destinatarului. Sigur că există și niște legi universale, nimănui nu îi va face mai bine produsele din carne industrială față de carnea de la păsări din curtea rudelor din zona rurală.

Așadar răspunsul meu pentru voi la întrebarea care este dieta ideală este că soluția este întotdeauna una personală. O cantitate de proteină va fi optimă pentru voi dacă aveți o activitate fizică intensă și altă cantitate dacă aveți o activitate fizică scăzută, o cantitate de carbohidrați va fi potrivită pentru corpul vostru dacă faceți antrenament cardiovascular intens, sunteți deja în formă și faceți parte din tipul somatic ectomorf și o cu totul altă cantitate dacă sunteți mai degrabă endomorf (adică aveți tendințe de îngrășare) iar obiectivul vostru este să vă scădeți procentul de grăsime. Exemplele din această categorie pot umple sute de pagini, de la factori care țin de zona geografică de pe glob în care v-ați născut și cea în care trăiți, până la exemple care țin de istoricul medical, cel de diete, compoziția fizică actuală samd.

ȘI TOTUȘI CARE ESTE DIETA IDEALĂ?

După cum vă puteți da seama chiar și numai din aceste rânduri, nu sunt un fan al soluțiilor și îndemnurilor universale. Totuși, în final, aș avea un sfat pentru voi – și anume să nu mai căutați alimentația ideală care să vă aducă forma fizică dorită și o sănătate de invidiat, în diete predefinite de persoane care nu cunosc toți acești factori despre voi, și nici în dietele care au dat rezultate în cazul prietenilor și cunoscuților voștri.

N-am să vă sfătuiesc nici să apelați la ajutor profesionist, pentru că știu deja că situația financiară a celor mai mulți români nu lasă loc de astfel de cheltuieli în buget, dar am să vă sfătuiesc în schimb să vă curățați meniul de tot ce vine ambalat în plastic, iar odată ce ați făcut asta să începeți să vă ascultați corpul în mod autentic. El vă va spune cu siguranță în ce cantitate îi face bine un aliment, și în ce cantitate este un exces, ce aliment îl hrănește și ce aliment îl îmbolnăvește.

ȘI TOTUȘI CARE ESTE DIETA IDEALĂ?

În afirmația considerată clișeu care spune că fiecare persoană este unică, cel puțin din punct de vedere nutrițional, stă foarte foarte mult adevăr.

Să fim sănătoși!

Articol scris de Valentin Vasile pentru Wide Magazine

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *